Kennislectoraat en ReCoMaLab | De 4 Elementen
22195
portfolio_page-template-default,single,single-portfolio_page,postid-22195,edgt-core-1.0.1,ajax_fade,page_not_loaded,,hudson-ver-2.0, vertical_menu_with_scroll,smooth_scroll,paspartu_enabled,paspartu_header_set_inside,blog_installed,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive

Kennislectoraat en ReCoMaLab

Iedereen heeft recht op onderwijs. Toch zien we regelmatig dat de huidige vorm van onderwijs niet bij iedereen aansluit, waardoor veel capaciteit onbenut blijft. De 4 Elementen heeft veel ideeën voor een nieuw onderwijstraject en krijgt nu, in samenwerking met het zogenaamde Kennislectoraat, de kans om het concept te testen. Hieronder lees je meer over het Kennislectoraat, het ReCoMaLab en de plannen voor het nieuwe onderwijstraject.

 

Hoe kunnen beroepsonderwijs en bedrijfsleven samen zorgen voor duurzame vernieuwing op het gebied van zorg, wonen en toerisme in de regio? Daar doet het Lectoraat Duurzame Innovatie in de Regionale Kenniseconomie van het Alfa-College en Stenden Hogeschool onderzoek naar. Het lectoraat heeft een kenniskring van professionals uit verschillende MBO- en HBO-opleiding. In samenwerking aangesloten bedrijvenpartners denken zij na over hoe de huidige manier van zorg, wonen en toerisme verbeterd kan worden.

 

Onder de naam Regionaal Comakership Laboratorium (Re-Co-Ma-lab) werken studenten en docenten van het Alfa-college, Stenden Hogeschool en Hanzehogeschool samen met bedrijven aan levende vraagstukken. De 4 Elementen is een van deze bedrijven en als partner in ontwikkeling betrokken bij het lectoraat en het (ReCoMa)lab. Al doende met- en van elkaar leren is het uitgangspunt in de samenwerking.

 

Janny Reitsema, eigenaresse van De 4 Elementen is een van de leden van het kennislectoraat en vond, in samenwerking met het Kennislectoraat, binnen De 4 Elementen ruimte om een nieuw onderwijsconcept te starten. ‘We zien bij onze deelnemers (Begeleid Wonen en Werken Traject) telkens weer dat het reguliere onderwijssysteem niet aansluit bij hun manier van leren. Hierdoor gaat veel talent verloren. Door te zoeken naar andere vormen van ontwikkeling kunnen ook deze jongeren, nu bestempeld als ‘met afstand tot de arbeidsmarkt’ straks participeren in de maatschappij.’

 

Daarnaast speelt het onderwijstraject een rol bij het verkleinen van het gat tussen onderwijs en de arbeidsmarkt. In Nederland zijn we gewend in niveaus en in ‘groepjes’ te denken; BOL, BBL, MBO, HBO, WO, welke apart en volgens één onderwijsmethode worden opgeleid. Wanneer studenten in het bedrijfsleven aan de slag gaan mist er vrijwel altijd essentiële (theoretische of praktijk) ervaring. In het ReCoMaLab bij De 4 Elementen wordt getest of door het loslaten van de verschillende niveaus andere resultaten behaald kunnen worden. Er wordt ingespeeld op projecten waar mensen met verschillende achtergronden samenwerken aan praktijkopdrachten. Hierin speelt zowel de theoretische vakkennis als praktijkervaring een rol. Aan vakken die nu veel problemen opleveren (Rekenen, Nederlands, Engels) wordt op een dynamische manier gewerkt, bijvoorbeeld door wiskundige berekeningen voor/tijdens de realisatie van een nieuw gebouw, of door op bepaalde dagen alleen Engels met elkaar te spreken.

 

Woensdag 9 november j.l. kwamen de ReCoMaLab docenten van  het Lectoraat dat onder bezielende leiding staat van lector Ineke Delies bij elkaar op De 4 Elementen waar de eerste stappen voor het nieuwe opleidingstraject  zijn gezet. Uit het overleg bleek dat het plan voor een nieuw opleidingstraject voor veel inspiratie zorgt. Er zijn al ideeën over eventuele studenten die vastliepen in het huidige onderwijsstelsel en op deze manier een kans kunnen krijgen om de opleiding alsnog af te maken. De vergadering werd afgerond met een rondleiding over het Landgoed van De 4 Elementen, waar zichtbaar bewezen is dat met passend onderwijs ontzettend veel mogelijk is.

Share
Date

23 november 2016

Category

Begeleid Wonen & Werken, ReCoMa-Lab