De 4 Elementen is een leerbedrijf – Blog Janny Reitsema

De 4 Elementen is een leerbedrijf. Deelnemers van het Begeleid Wonen en Werken traject, studenten en medewerkers, allemaal werken we aan een betere versie van onszelf. De een leert via een werkervaringsplek, de ander volgt een opleiding, maar allemaal leren we van elkaar. Zo versterken we elkaar, en hebben we allemaal een aandeel in De 4 Elementen.

 

Begeleid Wonen en Werken Traject

In veel zorgbedrijven wordt (een vorm van) dagbesteding geboden. De 4 Elementen biedt werk- en leerplekken. Van begin af aan wilde ik dat mijn deelnemers volwaardig aan de slag konden, dat ze de ruimte kregen om te bouwen, zowel aan zichzelf als op het landgoed.

 

Elke dag worden dingen gecreëerd en zie je groei. We bouwen op- en onderhouden het landgoed samen en hebben zo allemaal een aandeel in De 4 Elementen. Dit resulteert in een hoog verantwoordelijkheidsgevoel. Niemand zal hier bewust rommel achterlaten of iets kapot maken.

 

Daarnaast merken we dat ons hele team trots is op wat we neerzetten. Deelnemers van het Begeleid Wonen en Werken traject vertellen vol passie over hun werk aan eenieder die ernaar vraagt. Ze halen er veel voldoening uit.  Enerzijds omdat ze samen keihard werken aan een prachtig resultaat, aan de andere kant omdat ze weten dat hun werk iets toevoegt, dat het echt gebruikt wordt. Dat is ontzettend motiverend.

 

De huidige vorm van onze werk- en leerplekken is op natuurlijke wijze ontstaan. De camping werd overgenomen en er moesten woon- en werklocaties gebouwd worden. Hierdoor ontstonden werk- en leerplekken in de bouw en groenvoorziening. De bouwnijverheid trok uit zichzelf personeel aan.

 

Personeel

Lieuwe en Ronnie, twee professionals uit de bouw, hadden gekozen zich om te scholen en volgden een zorgopleiding. Ze kwamen naar De 4 Elementen voor een stage. Hun enorme ervaring uit de bouw kwam ontzettend goed van pas, en met hun kennis ontstonden de eerste werk/-leerplekken. Later werd ons team van begeleiders uitgebreid met onder meer een schilder, een kok en een boekhoudster.

 

We merken dat deze combinatie van vakkennis en zorg ontzettend goed werkt. Onze begeleiders zijn professionals in de zorg, maar ook op een eigen vakgebied. Dit maakt ze fantastische leermeesters. Op hun beurt volgen ze een opleiding in de zorg, lopen ze stage en/of volgen ze trainingen. 

 

Toekomstplannen en scholing

Iedere deelnemer heeft een begeleidingsplan. Samen met zijn/haar persoonlijke begeleider worden er doelen gesteld waar we samen aan werken. Sommige van onze deelnemers hebben het doel om binnen een bepaalde branche werkzaam te zijn.

 

Een voorbeeld hiervan is Ane, die aangaf graag een baan te vinden als facilitair medewerker. Samen met zijn begeleider is een stageplek gezocht bij een Schoonmaakbedrijf in de buurt. Dit resulteerde uiteindelijk in een vast contract, iets waar beide partijen erg blij mee zijn.*

 

Natuurlijk zijn het niet allemaal succesverhalen. Meer dan eens willen onze deelnemers een opleiding volgen om dan na enkele jaren een diploma in ontvangst te nemen. We merken dat theoretische vakken vaak een obstakel vormen, waardoor de opleiding niet kan worden afgerond (of gestart).

 

 

Opleidingstraject

ZONDE! Hiermee gaat zoveel talent verloren! Er zijn zoveel mensen met gouden handjes die zich niet kunnen ontwikkelen, simpelweg omdat theorievakken (die ze in de praktijk niet gebruiken) in de weg staan. Dit moet veranderen.**

 

Daarom zijn we i.s.m. het Alfa College en de Hanze Hogeschool een vernieuwd onderwijsconcept gestart.*** Het uitgangspunt is talent. Daarnaast willen we de niveaus loslaten.

 

Dat dit werkt is nu al zichtbaar binnen ons team, waarin de grens tussen de verschillende rollen (medewerker, student, re-integratie en deelnemer) amper zichtbaar is. We creëren gelijkwaardigheid en daarmee ruimte om met én van elkaar te leren.

 

Student

Er werken via (o.a.) het Alfa College en Hanze Hogeschool ongeveer 50 studenten bij De 4 Elementen. De één loopt stage, de ander werkt aan een project. Allemaal werken samen én aan iets dat écht gebruikt wordt, bevoordeeld een marktonderzoek voor een nieuwe dienst van De 4 Elementen. Dit krijgen we ontzettend vaak terug: Het feit dat je werk na de stageperiode niet in de prullenbak wordt gegooid, maar dat het gebruikt wordt, dat maakt een enorm verschil.

 

Daarnaast zijn de lijntjes kort en worden connecties snel gelegd. Studenten zijn vrij om hun project zelfstandig in te richten en zoeken een plekje op ons landgoed waar ze zich goed voelen. We merken dat dit werkt. Studenten voelen zich thuis, maken contact met andere studenten en werken zo met enorm veel motivatie.

 

Samen, studenten, deelnemers, medewerkers, vrijwilligers, mensen die re-integreren, vormen we een dienstverlenend bedrijf. We helpen niet alleen onszelf maar ook anderen verder, en dat maakt dit bedrijf zo bijzonder.

 

Meer informatie over de visie van De 4 Elementen lees je in jaar Janny haar blog: ‘Onze Visie’

 

*Op dit moment wordt er gewerkt aan een documentaire over het leven van Ane. Het project is ontstaan vanuit een samenwerking met NOFcom.

 

**Meer informatie over het kennislectoraat vind je hier.

 

***Jorien de Jong publiceert volgende week een blog waarin ze haar reactie geeft op een artikel dat onlangs verscheen op de website van het NVA genaamd ‘Vso-kinderen zijn kansloos op de arbeidsmarkt’

 

 

 

 

Date

7 mei 2018

Category

Blog

Share
No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.