Uitnodiging: Praat mee over kansen in het onderwijs | De 4 Elementen
23873
portfolio_page-template-default,single,single-portfolio_page,postid-23873,edgt-core-1.0.1,ajax_fade,page_not_loaded,,hudson-ver-2.0, vertical_menu_with_scroll,smooth_scroll,paspartu_enabled,paspartu_header_set_inside,blog_installed,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive

Uitnodiging: Praat mee over kansen in het onderwijs

Mini Symposium ‘Community De 4 Elementen, een vernieuwend onderwijsconcept’.

 

Datum: 16 November 2018
Programma: 13:00 uur – Inloop
13:15 uur – Inleiding onderwijsconcept
14:45 uur – Brainstorm
16:00 uur – Afsluiting met hapjes en drankjes
Waar: De 4 Elementen – Groningerstreek 34, Stroobos
Aanmelden: Via info@de4elementen.nl

 

Aanleiding

Steeds meer mensen vallen buiten de lijnen van het huidige schoolsysteem. Jaren van onderwijs heeft een cultuur geschept waarin onderwijs is verschoven van ‘mogen leren en ontdekken’, naar ‘moeten ontwikkelen in een wijze waarop de school dat voorschrijft’. Er zijn niveaus (denk aan de huidige discussie omtrent ‘laagopgeleid’), eisen (verplichte vakken) en tijdsbestekken aan opleidingen gekoppeld, en met alle goede bedoelingen is het onderwijs een bureaucratisch ‘moetje’ geworden, in plaats van een inspirerende leeromgeving waarin de nieuwe generatie de kans krijgt om zijn talent en passie te vinden.

 

Dit resulteert zich in:

  • Studenten die niet weten wat ze willen, waarom ze voor een opleiding gekozen hebben of waar ze goed in zijn
  • Studenten die steeds vaker buiten de boot vallen, omdat er geen ruimte is voor een manier van leren die aansluit op het individu (ontwikkeling naar vermogen en op eigen tijd)
  • Een groot gebrek aan motivatie, want waar willen ze voor gaan?
  • Het moeilijk vinden om keuzes te maken
  • En vooral, geen kans om eigen passie en talenten te ontdekken en ontwikkelen
  • Een gat tussen het onderwijs en de arbeidsmarkt

 

Frustratie hierover vind je overal terug: De student omdat hij niet wat hij wil en zich in een richting gedrukt voelt, de docent omdat er nooit tijd of ruimte is om een student écht te helpen en de ondernemer die een tekort heeft aan personeel met praktijkervaring.

 

Concept

Deze inzichten waren de aanleiding voor ons vernieuwde onderwijsconcept. Een manier van leren die aanstuurt op talent en niveaus loslaat, waardoor allround leren mogelijk wordt en gelijkwaardigheid centraal staat.

 

In dit concept krijgt leren in de praktijk een grote rol. Mensen van diverse opleidingen en niveaus  werken samen aan een project. Een dergelijk project kan een dienst zijn, bijvoorbeeld een praktijk voor gezondheidsbevordering, waarbij studenten van diverse opleidingen samenwerken om de dienst op te zetten en te laten draaien.

 

Iedereen heeft hierin een eigen rol, passend bij zijn/haar opleiding en/of talenten. Van het onderzoeken van de (financiële) haalbaarheid, het bouwen van werkplaatsen, het in de markt zetten van de dienst tot de daadwerkelijke gezondheidszorg, alles komt aan bod.

 

De voordelen:
  • Studenten ervaren of ze op de juiste plek zitten
  • Werken/leren met en van elkaar
  • Werkzaamheden worden vervuld door het juiste talent, in plaats van door het juiste papiertje
  • Studenten kunnen gemakkelijk een andere branche verkennen
  • Bouwen samen iets op; meer motivatie en verantwoordelijkheidsgevoel
  • Ontdekken wat ze echt belangrijk vinden in dit leven
  • Het gat tussen onderwijs en arbeidsmarkt wordt verkleint

 

Pilot

Sinds twee jaar loopt er in samenwerking met Alfa College, Hanzehogeschool. Er is voorzichtig gestart met een pilot waar tot noch toe zeer positieve reacties uit voort komen. We willen de pilot echter vergroten en uiteindelijk certificering mogelijk maken. Hiervoor hebben we input, kennis en connecties nodig.

 

Mini Symposium

Tijdens het Mini Symposium willen we een brainstorm op gang brengen. We zijn op zoek naar mensen die mee willen denken en/of werken aan het concept om zo toekomstkansen te vergroten en het gat tussen studie en arbeidsmarkt te verkleinen.

 

Iedereen, zowel mensen uit het onderwijs, bedrijfsleven, zorg, gemeenten, mensen met kennis van wet en regelgeving (in het onderwijs) en mensen die geloven dat onderwijs anders kan en moet, is van harte welkom. Doel is het verkrijgen van nieuwe inzichten, het zetten van concrete stappen en het kennismaken met gelijkgestemden die talent een kans willen geven.

 

Praat je mee vrijdag 16 November? Meld je aan. Je bent van harte welkom.

 

Date

18 oktober 2018

Category

D4E Centrum, ReCoMa-Lab

Share