Het ontstaan van De 4 Elementen
22644
portfolio_page-template-default,single,single-portfolio_page,postid-22644,edgt-core-1.0.1,ajax_fade,page_not_loaded,,hudson-ver-2.0, vertical_menu_with_scroll,smooth_scroll,paspartu_enabled,paspartu_header_set_inside,blog_installed,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive

Het ontstaan van De 4 Elementen – Blog Janny Reitsema

Een bedrijf starten in de zorg.. Moet toegeven, dit is niet de gemakkelijkste weg die ik heb gekozen. Soms lijkt het inderdaad alsof allerlei factoren je tegenhouden. En ja, dat is frustrerend. Toch blijf ik er nooit lang bij stilstaan. Als ik een van onze deelnemers buiten in de regen zie scheppen, met een lach van oor tot oor, dan weet ik weer waar ik het voor doe. Die redenen zijn tot stand gekomen tijdens mijn jarenlange ervaring met zorg, waarmee ik al vanaf mijn eerste levensjaar in aanraking kwam. Om meer inzicht te krijgen in het ontstaan van De 4 Elementen heb ik de belangrijkste gebeurtenissen op een rij gezet.

 

Mijn eerste ervaring met zorg was al in mijn eerste levensjaar, nu bijna 50 jaar geleden. Mijn vader liep een ‘Niet Aangeboren Hersenletsel’ op als gevolg van een auto-ongeluk. De structuur in ons gezin veranderde drastisch. Er was nog geen hulpverlening om op terug te vallen, geen enkele houvast en al snel ontwikkelde ik een groot verantwoordelijkheidsgevoel. De boodschap dat je moet vechten om in het leven overeind te blijven is sindsdien diep geworteld. Mijn vader werd een grote inspiratiebron. Mede door hem heb ik diverse ideeën weten om te zetten in lopende projecten.

 

Op mijn twintigste kwam ik voor het eerst op professionele wijze in aanraking met zorg toen ik als activiteitenbegeleidster ging werken bij een instelling voor mensen met een verstandelijke beperking. In de jaren dat ik hier werkzaam was heb ik verschillende afdelingen doorlopen waardoor ik met verschillende takken van de zorg en organisatie in aanraking kwam. De sterke punten, maar ook vooral de verbeterpunten in de zorg werden erg duidelijk. Vaak voelde ik de drang om iets te veranderen, maar was er geen ruimte voor.

 

Toen mijn moeder in 1998 kwam te overlijden, als gevolg van  het zware leven dat ze met mijn vader heeft gehad, voelde ik dat ik iets moest en wilde doen. In één nacht bedacht ik een woon/werk project voor mensen met ‘Niet Aangeboren Hersenletsel (NAH)’. Het Persoons Gebonden Budget bestond nog niet waardoor ik, mede voor de financiering van het project, op zoek ben gegaan naar een grote instelling. Ik vond een partner in een grote instelling, op dat moment de enige instelling in het Noorden die specifiek werkte met mensen met een lichamelijk handicap, waaronder NAH. Tijdens onze samenwerking ontdekte ik dat mijn idealen en visie op zorg anders waren dan de werkwijze die op dat moment gangbaar was in de zorg. Mijn ideeën werden als te vooruitstrevend ervaren en konden volgens hen niet organisatiebreed gedragen of uitgevoerd worden. Nadat deze woon- en werkvoorziening goed draaide, heb ik besloten hier uit te stappen.

 

Hoewel het plan voor een eigen Begeleid Wonen en Werken Traject in mijn hoofd bleef spelen, sloeg ik in 2004 een ander pad in. Een andere noordelijke instelling voor mensen met een verstandelijke beperking vroeg mij om een reorganisatie te leiden en ik ging akkoord met hun voorstel. Later volgde nog een reorganisatie van een andere locatie.  In dezelfde periode besloot deze organisatie over te gaan van regionaal naar landelijk werken. Dit betekende onder andere dat vergaderingen en scholingen in het midden van het land werden gehouden, iets dat qua reis- en werktijd  ontzettend nadelig is. Voor logisch, effectief en snel werken was geen ruimte (meer). Ook hier werden veranderingen organisatiebreed doorgevoerd wat resulteerde in langdurige processen.Wederom liep ik tegen het feit aan dat ik mijn visie op zorg niet snel genoeg kon doorvoeren en tegen de tijd dat het was besproken was het al lang weer achterhaald.

 

Het opzetten van een eigen woon-, werk- en leervoorziening begon weer te kriebelen. Mijn woonboerderij in Lutjegast leek de perfecte plek voor dit initiatief. Een rustige omgeving in de natuur, een groot perceel om projecten op uit te kunnen voeren én een vertrouwde, beschermde boerderij om in en bij te wonen. De enige hobbels op de weg waren het te wijzigen bestemmingsplan.  Na een informatieavond voor mijn buren bleken deze mijn enthousiasme voor het project niet te delen. Gemeente Grootegast stond wel achter mijn plannen. Ze gaven mij medewerking het project verder uit te werken. Vier jaar lang werd er aan het project gewerkt. Uiteindelijk is in een beslissende raadsvergadering geen toestemming gegeven om ons project vorm te kunnen geven.

 

Soms denk ik dat tegenslagen ons leiden naar betere paden, zoals ook nu. Ik kwam in contact met Piet Kuipers. Enthousiast over mijn plannen stelde hij zijn pand aan de Verlaatsterweg beschikbaar waarmee we konden starten met het Begeleid Wonen en Werken Traject. Helaas mocht, in verband met de geluidslijnen van omliggende fabrieken, in het pand niet worden gewoond. Een ambtenaar van Gemeente Achtkarspelen kwam met een oplossing: een camping in Stroobos stond te koop. Ik was verkocht! Dit was de perfecte locatie voor de huisvesting van mijn (toekomstige) deelnemers en er was genoeg ruimte om mijn ideeën over zorg en dagbesteding verder te kunnen ontwikkelen. Samen met Piet werden plannen verder uitgewerkt en 1 juni 2011 was de start van De 4 Elementen een feit.

 

We begonnen met de (her)opening van de camping en passantenhaven, toen al twee jaar gesloten. Het terrein werd opgeknapt en voor steeds meer deelnemers ontstonden begeleid werkplaatsen op het terrein. Ook werd het pand aan de Verlaatsterweg in gebruik genomen. Naast dagbesteding werden creatieve workshops en persoonlijke ontwikkelingstrainingen gegeven. Ook was er een kledingzaak en een cadeauwinkel. Vrij snel na onze start brandde het gebouw af, wat een behoorlijk klap was.

 

Vanaf dat moment stopte ik al mijn energie in de camping in Stroobos. Er werden door een bouwbedrijf vier 1-persoons chalets  en een bungalow gebouwd en een jaar later woonden de eerste deelnemers op de camping. Vanaf dag 1 werden deelnemers ingezet op het terrein. Ze hielpen bij het opbouwen en onderhouden van het terrein, waarbij ze tegelijkertijd, in eigen tempo, een vak leerden. In de passantenhaven bouwde de aannemer speciaal voor dit project twee woonarken met daarin elk twee appartementen. Iedere gemeente in Nederland is verplicht om een woonhaven te hebben met minimaal vier ligplaatsen.In de  Gemeente Achtkarspelen werden hiermee twee doelen behaald; de realisatie van een woonhaven en legale woonplekken.

 

De 4 Elementen is in de basis een familiebedrijf. In augustus 2013 werd mijn dochter, Berdine Buma, VOF -partner in het bedrijf. Na haar allround kappersopleiding begon ze aan de opleiding mbo Maatschappelijke Zorg. Al snel vond ze haar weg in het bedrijf en maakte ze zich het begeleiden van onze deelnemers eigen. Tegelijkertijd kwam mijn partner Samir Salem in mijn leven. Hij is afgestudeerd op o.a. bedrijfseconomie, heeft 27 jaar ervaring in de horeca en was jarenlang eigenaar van een goedlopend restaurant. Enthousiast over mijn plannen zette hij al snel zijn eigen passie, creativiteit en ervaring in ten behoeve van De 4 Elementen, en zo werd het huidige managementteam geboren. Intussen is ook mijn zoon Rick Buma werkzaam binnen De 4 Elementen. Hij heeft zijn mbo-opleiding Maatschappelijke Zorg hier afgerond en werkt als begeleider in de zorg en als gastheer in de horeca.

 

Om meer werk- en leerplekken te creëren, werd in  2014 een tweedehands gebouw aangekocht door Piet Kuipers welke 10 jaar als instelling in Beekbergen had gediend. Het werd casco geplaatst in oktober 2014 op het terrein van De 4 Elementen en is door ons team (deelnemers en medewerkers) opgebouwd en ingericht. We doopten het gebouw om tot het D4E Centrum en namen het afgelopen juli in gebruik. Naast kantoorruimtes biedt het D4E Centrum huisvesting aan Restaurant La Terra, Vitamarkt, Salon Ardor, het Toeristisch Informatie Punt en een multifunctionele zaal voor vergaderingen, workshops, feesten en partijen. In de toekomst zal zich ook een wasserette in het D4E Centrum vestigen.

 

Het aantal deelnemers is inmiddels  gegroeid. Op dit moment, januari 2017, wonen er elf deelnemers op het terrein (inmiddels omgedoopt tot landgoed) van De 4 Elementen. Vijf deelnemers wonen ambulant in het dorp. Daarnaast komen twee deelnemers voor dagbesteding naar De 4 Elementen. Ook het aantal medewerkers is gegroeid. Inmiddels maken, naast het management, 7 medewerkers, 4 stagiaires en mensen met een werkervaringsplaats deel uit van het team. In totaal biedt De 4 Elementen werk- en leerplekken aan 35 mensen.

 

De 4 Elementen is uitgegroeid tot een innovatief bedrijf die de zorg, (passend) onderwijs, recreatie & toerisme, horeca en het bedrijfsleven aan elkaar verbindt. Vernieuwend werken betekent dat je regelmatig tegen wet- en regelgeving aanloopt. Ook zijn er mensen die de waarde van het project niet in willen zien of bang zijn voor verandering. In onze bedrijfsvoering moeten we dan ook creatief zijn om hiermee om te gaan. Een grote uitdaging! Elke dag ben ik blij dat we hebben doorgezet. De prachtige locatie, de ontwikkeling van de deelnemers en de stappen die we zetten in het huidige zorgstelsel en in het onderwijs maken het absoluut de moeite waard.

 

Janny Reitsema, eigenaar van De 4 Elementen, schrijft in haar blogs over haar visie op zorg, onderwijs en belangrijke onderwerpen rondom De 4 Elementen. 

 

Date

16 april 2017

Category

Blog

Share