Mini-Symposium over Vernieuwing Onderwijs scuces! | De 4 Elementen
23941
portfolio_page-template-default,single,single-portfolio_page,postid-23941,edgt-core-1.0.1,ajax_fade,page_not_loaded,,hudson-ver-2.0, vertical_menu_with_scroll,smooth_scroll,paspartu_enabled,paspartu_header_set_inside,blog_installed,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive

Mini-Symposium over vernieuwing in het onderwijs groot succes

Afgelopen vrijdag vond het Mini-Symposium ‘Vernieuwend Onderwijsconcept’ plaats bij De 4 Elementen. Een inspirerende middag waarin docenten, ondernemers, ambtenaren en projectleiders samenkwamen om te brainstormen over een nieuwe manier van onderwijs.

Aanleiding

Janny Reitsema, initiatiefneemster van De 4 Elementen bedacht een manier van leren waarin de focus ligt op talent en gelijkwaardigheid. Ze kwam op het idee door Jessica, een van de deelnemers van het Begeleid Wonen en Werken Traject van De 4 Elementen.

Jessica heeft autisme. Ze werkt nauw samen met Ronnie, die na jaren in de bouw nu begeleider is in de zorg. Hij leerde haar de fijne kneepjes van het timmermansvak. Een docent van het Alfa College zag haar werk en complimenteerde haar. Zijn vierdejaars studenten konden niet wat Jessica kon.
‘Ironisch genoeg kan Jessica nooit een dergelijke opleiding volgen en een diploma halen. Haar struikelblok ligt namelijk in de praktijk, en die vakken zijn verplicht. Toen dacht ik, dat moet anders!’

 

Onderwijsconcept

Dus bedacht ze een onderwijsconcept waarin niveaus worden losgelaten. Studenten van allerlei opleidingen en niveaus (Praktijkonderwijs, MBO, HBO, WO) werken samen aan projecten en diensten waarin ze met en van elkaar leren.

 

‘Vaak worden niveaus van elkaar gescheiden, hoewel we allemaal van elkaar kunnen leren. Zo leren onze stagiaires dagelijks van onze deelnemers. Iedereen, hoe groot of klein ook, kan iets bijdragen en we zijn allemaal gelijk, dus waarom niet in het onderwijs?’

 

Samenwerking hogescholen en mini-symposium

Twee jaar geleden werd er, in samenwerking met de Hanzehogeschool en het Alfa College, een pilot gestart bij De 4 Elementen. Hoewel er goede resultaten geboekt worden, óók op gebied van zelfvertrouwen, zelfkennis en motivatie, zijn er nog steeds veel stappen die gezet kunnen worden.

 

Daarom werd het symposium georganiseerd. Mensen uit de regio en andere geïnteresseerden werden uitgenodigd om mee te praten over de kansen, risico’s en toekomst van het onderwijsconcept. Een inspirerende groep mensen die elk vanuit een ander perspectief ervaringen en ideeën deelden.

 

Naar aanleiding van het symposium wordt nu een nieuwe richting uitgezet. Doel uiteindelijk is dat het er een gemeenschap ontstaat waarin studenten van en met elkaar mogen leren in een inspirerende en uitdagende omgeving. Een samenwerking met bedrijven uit de regio zou hierin een grote rol kunnen spelen.

 

Meer informatie over het onderwijsconcept en het mini-symposium vind je hier.

 

Date

22 november 2018

Category

D4E Centrum

Share